Тема. Чарівна сила мистецтва. (Китайська народна
казка «Пензлик Маляна». Поетизація мистецтва й уславлення образу митця в казці.
Значення фантастичних елементів).
Методичний коментар. Казку пропонується
прочитати учням вдома. На уроці,бажано, декілька слів сказати про те, чим
культура Китаю відрізняється від європейської: одяг, їжа, писемність, будівлі,
релігія та ін..
Мета: дати необхідні фонові знання про китайську культуру та на її основі
сформувати уявлення учнів про ідейно-тематичний зміст і художні особливості казки
«Пензлик Маляна»; розкрити поняття «образ - символ», вчити
аналізувати казку, швидко орієнтуватися в тексті твору; розвивати навички
аналізу цього жанру усної народної творчості, навички виразного читання, вміння
обґрунтовувати свої думки; виховувати повагу
до культурних надбань різних народів світу, виховувати
моральні чесноти.
Обладнання: тексти, слайди презентації.
Тип: урок засвоєння нових знань.
Китайські казки доносять до нас подих життя
китайського народу, змальовують його важке минуле та показують, який багатий і
невичерпний старовинний китайський фольклор.
Б. Ріфтін
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань.
·
Рольова гра. Переказ учнями ключових епізодів казки
«Момотаро,
або Хлопчик-персик» (від імені когось із героїв — самого хлопчика,
його батьків, вожака Чудовиськ.)
·
Охарактеризуйте Момотаро за таким
висловлюванням: « — Я — найсміливіший у Японії Момотаро! Чудовиська,
приготуйтеся до бою! — піднявши меч, закричав Момотаро і вбіг у двір».
(Момотаро сміливий, відважний, рішучий, відкритий і чесний
у бою, трохи хвалькуватий.
ІІ. Сприйняття та засвоєнні навчального
матеріалу.
1. Оголошення теми та
завдань уроку.
«Чарівна
сила мистецтва. (Китайська народна казка «Пензлик Маляна». Поетизація мистецтва
й уславлення образу митця в казці. Значення фантастичних елементів)».
2. Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Чого
ви очікуєте від уроку?
(учні один за
одним висловлюють свої думки:
-
дізнатись більше про Китай;
-
проаналізувати казку «Пензлик Маляна»;
-
дати характеристику образу Маляна;
-
знайти фантастичні елементи в казці;
-
з’ясувати, у чому сила мистецтва, тощо)
3. Вступне слово учителя.
Наша
подорож казками народів світу триває. Сьогодні ми вирушаємо в далеку
Піднебесну країну, у дивовижний світ Давнього Китаю. І не тому, що китайський
народ створив казку про Маляна і його чудовий пензлик, а ще й тому, що Китай –
це країна великої і мудрої культури (розповідь про Китай супроводжується
переглядом презентації). Китай – це осередок однієї з
найдавніших людських цивілізацій. Отже мають велику за обсягом, образну і
розвинену усну народну творчість. Китайці пишуть ієрогліфами – невеликими
малюнками, які означають склади і цілі слова. Такими ієрогліфами записана й
китайська народна казка «Пензлик Маляна».
Дома ви читали китайську народну казку
«Пензлик Маляна». На сьогоднішньому уроці ми поговоримо про героїв, розкриємо
символічне значення предметів, речей та істот, що зустрічаються в казці. Казка «Пензлик Маляна», з якою ми познайомимося, підкреслює велику силу мистецтва та його роль у житті людей.
4. Робота з текстом.
Бесіда за запитаннями.
·
Чи сподобалася
казка?
·
Що найбільше
запам’яталося?
·
Зачитайте перший
абзац. Знайдіть у ньому слова, які вказують на те, що цей твір – казка. («Жив колись», «якось»).
Бесіда за змістом.
·
Хто головний герой
казки?
·
Що можна сказати
про його становище? (Був бідним.)
Свою думку підтвердити текстом (Бідний
хлопець, не було …за що купити пензлика).
·
Про що Малян мріяв?
Чому його мрія була нездійсненою? (Прочитайте
або розкажіть про це від імені самого героя).
·
Чому хлопець зайшов
до школи? Як його там зустрів вчитель? Чому? (Школа для дітей із заможних сімей. Вчителя розлютила поява бідного
хлопця і здивувало його бажання. Бідні не можуть навчатися. В казках часто
протиставляється світ бідних і світ
багатих.)
·
Чим починає
малювати хлопець, що він малює?
·
Чому саме пташок і
рибок малює Малян? (Любить природу,
небесний простір, світ, волю.)
·
Чи можуть події,про
які ми розповіли, відбуватися у житті? (Так.
Це відтворення життя китайського народу.)
·
З якого моменту
починаються казкові події? (Сон Маляна.)
·
Який пензлик
отримав Малян? Чи випадково це? (В казках
часто діють чарівні предмети.)
·
Чому саме дідусь приходить
уві сні і допомагає Маляну? (Мудрий,
досвідчений, добрий.)
·
Перше, що намалював
хлопець пензликом, був птах (не пташку!) Що символізує цей птах? (Прагнення до здійснення мрії – зліт у
небо.)
·
Чому Малян малював
реманент саме бідним селянам? (Хотів допомогти,
сам був бідним, тому і розумів.)
·
Чому поміщик
захопив хлопця? (Прагнув до особистого
збагачення).
·
Чому Малян втік від
поміщика? Свою думку обґрунтуйте. (Злякався,
не хотів підкорятися, не хотів ділитися чарівним предметом .)
·
Що символізує драбина?
(Свободу,
звільнення, вирвався зі світу зла.)
·
Куди переселився
Малян? Чому? (Щоб його не схопили і не
покарали.)
·
Чому юнак не
домальовує свої картини?
·
Чому ожив саме
журавель, другий з намальованих ним птахів?Це випадковість? Чи подібне все одно
колись би сталося? (Птах знову – символ
свободи. Малян не міг довго приховувати свої здібності).
·
Чи випадково у
казці з’являється образ імператора ? Хто такий імператор? (Правитель країни)
·
Порівняйте поміщика
та імператора. Що їх об’єднує? (Зло, вони жорстокі, знущаються
над бідним людом, а головне – жадібність, прагнення до збагачення.)
·
Що дає змогу
імператорові бути вище від усіх? (Влада і багатство. Свою владу імператор хоче
довести, коли наказує Маляну намалювати дракона – символ влади у Китаї)
·
Чи достатньо бути
багатим і мати владу, щоб тебе поважали? (Головне – душевні якості.)
·
Чому імператор не
отримував задоволення від того, що малював? (Чарівні
речі в казках служать тільки добру. Імператор малює для себе , малює золото,
щоб розбагатіти, тому речі перетворюються на інші. Малян малює, щоб вижити.)
·
Чому імператор
загинув? Прочитайте, як він був покараний.
·
Хто покарав
імператора? А може, що? (Пензлик – чарівний предмет .У добрих руках
він сприяє добру. В руках лихого може призвести до лиха – пересторога дідуся.
Малян лише « замахав пензликом», пензлик сам зробив свою справу.)
·
Що символізує
пензлик у казці? (Добро, справедливість.)
Все це
образи – символи. Що ж таке символ?
5. Символ – художній
образ, який умовно передає якусь думку, ідею, переживання. (Записується в зошитах.)
6. Інтерактивна вправа «Гронування»
7. Закріплення набутих знань.
·
Яка головна думка
твору?
·
Які висновки ви
зробили для себе?
·
Гра «Пантоміма».
Коментар учителя: розподілити ролі і спробувати пантомімою відтворити рухи
і почуття героїв. Ті, хто не бере участі у пантомімі, пробує відгадати, які
емоції відображають учасники гри: смуток, радість, здивування, розчарування,
гнів.
ІІІ. Підсумки уроку.
Інтерактивна
вправа «Мікрофон»
«Якби мені до рук потрапив чарівний
пензлик, я б намалював (-ла)…».
Поясніть свій вибір.
ІV. Домашнє
завдання.
Намалюйте
ілюстрації до казки.
Використані джерела
1.
Ворожейкіна
О.М. 100 цікавих ідей для проведення уроку. – Х.: Основа, 2011.
2.
Китайська
народна казка «Пензлик Маляна» - Журнал
«Всесвітня література», 2001, №9.
3.
Ніколенко
О.М. Світова література: підручн. для 5 кл. загальноосвіт. навч. закл. – К.:
Грамота, 2013.
4.
Паращич
В.В. Усі уроки світової літератури. 5 клас. - Х.: Основа, 2013.
5.
klasnaocinka.com.ua
ПРЕЗЕНТАЦІЯ
Немає коментарів:
Дописати коментар